8/21/2014

Mahtava Marche

Pieni muistelohetki takaisin heinäkuun puoliväliin, jolloin vietimme melkein kaksi viikkoa Italiassa, Marchen seudulla. Marche on siis alue itäpuolella, keskiosassa Italiaa. Se muodostuu viidestä eri maakunnasta ja pääkaupunkina Marchella on Ancona. Koko Marchen seudulla on todella paljon museoita ja historiaa. Se on hyvin samankaltainen Toscanan kanssa, suurimpana erotuksena kuitenkin upeat vuoristot ja meren läheisyys. Olen ollut Italiassa monia kertoja ja maa on entuudestaan hyvin tuttu, mutta Marchessa en ole ollut aikaisemmin. Olikin todella kiva päästä aivan uuteen paikkaan ja nähdä erilainen osa jo niin tuttua Italiaa.

Lähdimme maanantaina aamulla ja lensimme suoralla lennolla Roomaan. Roomasta otimme bussin, joka vei meidät Rooman keskustan läpi ja siitä jatkaen vuoristoisia teitä Marcheeseen. Bussimatkan olisi kai pitänyt kestää vain noin pari tuntia, mutta tällä matkalla meidät pysäytettiin ja bussi poikkeuksellisesti ratsattiin kesken matkan. Olimme perillä vasta illan jo hämärtyessä ja kellon ollessa lähemmäs puoli kymmenen illalla. Matkustus kestikin siis todella paljon odotettua pidempään. Kurniva nälkä jo vähän hermostutti meitä molempia, mutta onneksi äiti oli kattanut pöydän valmiiksi kun saavuimme asunnolle. Nautimme todella maittavan illallisen ulkona parvekkella. Illalla kävimme vielä kävelemessä vähän rantabulevardia pitkin ja kastamassa varpaat lämpimään Adrianmereen. Tunne oli kyllä niin ihana, muistan sen vieläkin ihan selvästi, olimme vihdoinkin molemmat lomalla ja poissa arjen kiireestä. <3 Kaksi viikkoa aikaa vain nauttia ja keskittyä niin itseen kuin perheen kanssa olemiseenkin.

Marchessa olimme Cupra Marittima -nimisessa pienessä kylässä, joka oli kyllä oikeasti todella sympaattisen pieni. Cupra on lähellä San Benedettoa, joka on astetta isompi kaupunki. San Benedettoa ja Cupraa erottaa vain Grottammare -niminen kaupunki/kylä.

Ensimmäisenä aamuna heräsimme aikaisin ennen kahdeksaa. Aamuaurinko paistoi ja ilma lämpeni ihan hetkessä kuumaksi. Astelin yläterassille yöpuvussa, enkä voinut olla ihastelematta mahtavaa näkymää, joka aukesi suoraan rantaan. Varhaiset aamu-uiskentelijat olivat jo vedessä virkistäytymässä ja koiran ulkoiluttajat vilisivät rantabulevardia pitkin. Aamupalan jälkeen lähdimme suoraan San Benedettoon joka tiistaisille markkinoille.

Italialaisilta markkinoilla myydään niin vaatteita kuin ruokaakin ja kaikkea siltä väliltä! Valikoima San Benedetton markkinoilla oli kyllä iso ja kojuja oli aivan vierivieressä pitkän matkaa. Aika ei tuntunut riittävän ollenkaan. Tällä kertaa ostokset pyörivät vain ruoan ja kukkien ympärillä. Hankimme parvekkeelle muutaman kukan, jo olemassa olevien yrittien seuraksi.

Asunnomme parvekkeelta näkyy siis suoraan viereiselle rannalle ja näin ollen tietenkin myös merelle. Aamupala, lounas ja illallinen oli ihana nauttia omalla parvekkeella. Useana iltana söimme kyllä ulkona, mutta aina ainakin aamupala tuli nautittua omalla parvekkeella kaunista maisemaa katsellen ja merituulen hellästi hivellen hiuksia ja ihoa.

San Benedettossa kävimme muutenkin kuin markkinoilla. Kävimme siellä kävelemässä ja yhtenä lauantaina kävin myös mani- ja pedikyyrissäkin. :) Rannat olivat siellä upeita ja ihmisiä huomattavasti enemmän verrattuna Cupraan. Siltikään turisteja ei ollut melkein yhtään, vaan paikka täyttyi Italialaisista loman viettäjistä ja paikallisista ihmisistä.

Tokavikana päivänä Marchessa pyöräiltiin yhteensä reilu 20km juurikin San Benedettoon ja takaisin. Rannan vierestä meni koko matkalta todella hyvä pyörä- ja kävelytie jota pitkin oli todella kiva pyöräillä. Asunnollamme on niin naisten kuin miestenpyörät. Kuumuudesta huolimatta pyöräretki sujui mukavasti ja lounastettiin kivassa ravintolassa ihan rannan vieressä.

Italialaista jäätelöä tuli syötyä useaan otteeseen, kerran jopa aamupalaksikin kun Roomassa emme jaksaneet mennä aamupalalle. :) Ei ole kyllä Italian jäätelöä voittanutta!

Rannalla oltiin melkein joka päivä! Välillä vaan aamupäivästä, välillä menimme iltapäivällä vain pelailemaan ja muutamana päivänä oltiin rannalla lähes koko päivät. Rantaviivaa oli kiva kävellä ja rantaa pitkin pääsisi siis lähikaupunkeihinkin, tosin ihan niin pitkälle asti ei jaksettu jalkasin lähteä.

Loma oli kyllä ehdottomasti yksi parhaista, ellei jopa paras. Meillä oli niin mukavaa. Saimme nähdä vanhempieni opastuksella monia sellaisia paikkoja mitä ei kyllä oltaisi itsekseen löydetty. Päästiin kahdelle eri tilalle viininmaistajaisiin (ja mitä viinejä ne olikaan!) syömään uskomattomiin paikkoihin ja mikä parasta, vietimme hieman myöhässä syntymäpäiviäni eräässä discodinner -paikassa, josta riittäisi kyllä juttua vaikka miten paljon! Muutamat viimeiset päivät vietimme kahdestaan Roomassa, mikä sekin oli kyllä todella ihanaa. Shoppailtuakin tuli aika kivoja juttuja. :)

Ensi matkaa jo odotellessa, matkakuume on jo aika kova. Mutta Marcheta suosittelen kaikille todella lämpimästi, upea ja mahtava paikka!